Lepšie trávenie mäsa dosiahneme doplnením vitamínov B

Stále častejšie sme svedkami chronickej intoxikácie organizmu homocysteínom. Potrebovali by sme lepšie trávenie mäsa, ktorého jeme viac ako kedykoľvek predtým. 

Dôvodom hromodenia jedovatého homocysteínu je na jednej strane výrazné zvýšenie podielu živočíšnych bielkovín v strave. Na druhej strane je to aj zhoršenou kvalitou potravy rastlinného charakteru. Rýchlo pestovaná zelenina má nižší obsah vitamínov, vrátane vitamínov B12, kyseliny listovej a B6. Navyše, tieto vitamíny sa ľahko zničia pri varení, pretože sú rozpustné vo vode. A tak prijaté bielkoviny a vitamíny nie sú v rovnováhe a vitamíny treba dopĺňať.

Trávenie mäsa vytvára homocysteín

Homocysteín je toxická aminokyselina s obsahom síry. Produkuje sa v tele pri odbúravaní bielkovín. Pretože homocysteín je silný cytotoxín, musí sa rýchlo odbúravať, pre čo sú dôležité vitamíny B2, B6, B12 a kyselina listová (B9). Časť tohto mechanizmu riadi gén MTHFR. Často sa vyskytujúce genetické variácie však môžu viesť k tomu, že tento gén nefunguje správne, a tak obmedzuje odbúravanie homocysteínu. V mnohých prípadoch to vedie k zvýšeniu hladiny homocysteínu v krvi. Zvýšená hladina homocysteínu je spojená s rôznymi zdravotnými problémami. 

HOMOCYSTEÍN A STARNUTIE

Výskumníci zistili, v čom spočíva jeho toxicita homocysteínu a jeho biochemická agresivita. Prirodzene koluje v krvi a v zdravom organizme sa rýchlo metabolizuje na aminokyseliny metionín alebo cysteín. Proces premeny na metionín si vyžaduje prítomnosť vitamínov B12 a B9 (kyseliny listovej). Ak tieto vitamíny, ktoré sú dôležité pre správny priebeh enzymatickej reakcie telu chýbajú, toxický homocysteín nie je schopný premeny na netoxický metionín.

Porovnanie redukcie homocysteínu podľa ne/funkčnosti génu MTHFR.

Homocysteín urýchľuje fyzické a psychické starnutie, oslabuje imunitu, narušuje krvotvorbu. Narúša tvorbu kolagénu, a potom nastupuje rýchla tvorba vrások. Vplýva čiastkovo na  civilizačné ochorenie ako obezita, vredy žalúdka a dvanástnika, zápalové ochorenia čriev, ekzémy, migrény, osteoporóza, roztrúsená skleróza, poruchy myslenia/vnímania, depresia, Parkinsonova i Alzheimerova choroba.

Preukázalo sa tiež, že proces metabolických premien homocysteínu majú narušený mnohé autistické deti.

Riboflavín (vitamín B2 A homocysteín)

Riboflavín udržujte zdravú pokožku, oči a nervový systém, uvoľňuje energiu z potravy.

Vitamín B2 je nielen nevyhnutný pre dodanie energie bunkám, ale podporuje aj gén MTHFR pri rozklade homocysteínu. V kombinácii so správnymi génmi je vitamín B2 schopný homocysteín redukovať.

Podobne ako kyselina listová môže tento vitamín pomôcť pri stabilizácii hladiny homocysteínu, ale iba ak je prítomný určitý genetický variant. Ak to tak nie je, nemá vitamín B2 žiadny vplyv na hladinu homocysteínu.

Aj baktérie v hrubom čreve produkujú voľný riboflavín.

Prirodzene v potravinách je vitamín B2 obsiahnutý predovšetkým vo vajíčkach, mäso z orgánov (obličky a pečeň), chudom mäse a mlieku, v zelenej zelenine. Niektoré potraviny sú umelo obohacované o vitamín B2 (napr. cereálie, pečivo, konzervované potraviny…).

Vitamín B2

➤ prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu,

➤ pomáha znižovať únavu a slabosť,

➤ prispieva k normálnej funkcii nervového systému,

➤ prispieva k udržaniu normálnych slizníc,

➤ prispieva k udržaniu normálnych červených krviniek,

➤ prispieva k udržaniu normálnej pokožky,

➤ prispieva k udržaniu normálneho videnia,

➤ prispieva k normálnemu metabolizmu železa,

➤ prispieva k ochrane buniek pred oxidačným stresom.

Vitamín B6 pre lepšie trávenie mäsa

Vitamín B6 pomáha telu využívať a ukladať energiu z bielkovín a sacharidov, tvoriť hemoglobín, ktorý prenáša kyslík po tele. Je to vo vode rozpustný vitamín, ktorý je prirodzene prítomný v mnohých potravinách. Je k dispozícii ako doplnok výživy. Prirodzene sa vyskytuje najmä v ovocí, zelenine a obilných zrnách.

Vitamín B6 vo formách koenzýmu plní v tele širokú škálu funkcií a je mimoriadne všestranný s účasťou na viac ako 100 enzýmových reakciách – väčšinou týkajú metabolizmu bielkovín. Vitamín B6 tiež hrá úlohu v kognitívnom vývoji prostredníctvom biosyntézy neurotransmiterov a pri udržiavaní normálnej hladíny homocysteínu.

Medzi najbohatšie zdroje vitamínu B6 v potrave patria ryby, hovädzia pečeň a iné mäso z orgánov, zemiaky a iná škrobová zelenina a ovocie (okrem citrusov).

Koncentrácie vitamínu B2 bývajú nízke u ľudí závislých od alkoholu, u obéznych, u tehotných žien, najmä tie s preeklampsiou alebo eklampsiou. Nízke sú tiež u ľudí s malabsorpčnými syndrómami, ako je celiakia, Crohnova choroba a ulcerózna kolitída.

Vitamín B6

➤ prispieva k normálnej syntéze cysteínu,

➤ prispieva k regulácii činnosti hormónov,

➤ prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu,

➤ pomáha znižovať únavu a slabosť,

➤ prispieva k normálnej funkcii nervového systému,

➤ prispieva k normálnemu metabolizmu homocysteínu,

➤ prispieva k normálnemu metabolizmu bielkovín a glykogénu,

➤ prispieva k normálnej duševnej funkcii,

➤prispieva k normálnej tvorbe červených krviniek,

➤ prispieva k normálnej funkcii imunitného systému.

Vitamín B9 (kyselina listová)

V prirodzenej forme v potravinách sa vitamín B9 nazýva folát. Získavame ho napríklad z fazule, pomarančov, špargle, ružičkového kelu, avokáda, brokolice, mäkkýšov, arašidov a listovej zeleniny. Kyselina listová je syntetická forma folátu.

Vitamín B9 pomáha telu vytvárať zdravé nové červené krvinky. Červené krvinky prenášajú kyslík do celého tela. Ak ich telo nemá dostatok, môže sa u človeka vyvinúť anémia, ktorá vedie k únave, slabosti a ďalším zdravotným problémom.

Oficiálne usmernenia odporúčajú, aby všetky tehotné ženy a ženy, ktoré môžu otehotnieť, užívali kyselinu listovú. Je to tak preto, lebo kyselina listová je rozhodujúca pre vývoj plodu. Miecha je jednou z prvých častí tela, ktoré sa tvoria. Nedostatok folátu môže viesť k nepravidelnostiam miechy.

Kyselina listová je tiež bežným doplnkom vitamínov B-komplexu.

Kyselina listová

➤ prispieva k normálnemu rastu tkaniva počas tehotenstva,

➤ prispieva k normálnej syntéze aminokyselín,

➤ prispieva k normálnej tvorbe krvi,

➤ prispieva k normálnemu metabolizmu homocysteínu,

➤ prispieva k normálnej duševnej funkcii,

➤ prispieva k normálnej funkcii imunitného systému,

➤ pomáha znižovať únavu a slabosť,

➤ plní funkciu v delení buniek.

Vitamín B12

Vitamín B12 je živina, ktorá pomáha udržiavať zdravé nervy a krvné bunky tela. Je nápomocná pre lepšie trávenie mäsa, pretože redukuje hladinu cytotoxínu homocysteínu v krvi.

Ak jedávate mäso, ryby alebo mliečne jedlá, mali by ste byť schopní prijímať dostatok vitamínu B12 zo svojej stravy. Ale keďže vitamín B12 sa prirodzene nenachádza v potravinách ako je ovocie, zelenina a obilniny, nemusia ho mať dostatok vegáni.

Nedostatok vitamínu B12 spôsobuje únavu, slabosť, zápchu, stratu chuti do jedla, chudnutie a megaloblastickú anémiu. Môžu sa vyskytnúť aj problémy s nervami, napríklad necitlivosť a mravčenie v rukách a nohách. Medzi ďalšie príznaky nedostatku vitamínu B12 patria problémy s rovnováhou, depresia, zmätenosť, demencia, slabá pamäť a bolestivosť úst alebo jazyka. Medzi kojencami patria medzi príznaky nedostatku vitamínu B12 neschopnosť prosperovať, problémy s pohybom, oneskorenie pri dosahovaní typických vývojových míľnikov a megaloblastická anémia.

Podmienky, ktoré narúšajú absorpciu živín, ako je celiakia alebo Crohnova choroba, môžu spôsobiť nedostatok B12. Rovnako môže byť užívanie bežne predpisovaných liekov na pálenie záhy, ktoré znižujú tvorbu kyselín v žalúdku (kyselina je potrebná na vstrebávanie vitamínu B12).

Dôležitá je včasná detekcia a liečba. Ak sa nedostatok nelieči, môže spôsobiť vážne neurologické problémy a ochorenia krvi.

Vitamín B12

➤ prispieva k normálnemu energetickému metabolizmu,

➤ prispieva k normálnej funkcii nervového systému,

➤ prispieva k normálnemu metabolizmu homocysteínu,

➤ prispieva k normálnej duševnej funkcii,

➤ prispieva k normálnej tvorbe červených krviniek,

➤ prispieva k normálnej funkcii imunitného systému,

➤ pomáha znižovať únavu a slabosť,

➤ plní funkciu v delení buniek.


Vitamíny B2, B6, B9 a B12 umožňujú lepšie trávenie mäsa v zmysle, že vďaka nim sa redukuje škodlivý produkt rozkladu živočíšnych proteínov – homocysteín. Vzhľadom na nízky obsah týchto vitamínov v bežnej strave, sa odporúča ich užívanie vo forme výživových doplnkov u osôb s dedičnou predispozíciou k chronickej intoxikácii homocysteínom.