Prečo sú dobré baktérie v čreve dobré alebo čo je mikrobióm

Črevo je domovom mikrooragnizmov, ktoré sú zdraviu prospešné aj škodlivé. Toto mikrobiálne prostredie v čreve sa nazýva mikrobióm. Rovnováha medzi baktériami v čreve určuje rovnováhu celého organizmu. Je rozhodujúca pre naše zdravie.

Tráviaci trakt človeka osídľuje trilión mikroorganizmov. Zohrávajú dôležitú úlohu pri využívaní zložiek stravy. Mikrobióm prispieva k fungovaniu imunitného systému a kontroluje vstrebávanie rôznych látok prostredníctvom črevnej sliznice. Ak sa dostane rovnováha medzi dobrými a škodlivými baktériami v čreve mimo kontrolu, nastávajú problémy. Táto dysbióza sa buď prejaví do pár dní alebo vyloží karty na stôl po dlhšom čase, keď sme najzraniteľnejší.

Imunitu a živiny zo stravy riadi mikrobióm

Tím oslabenejším ľuďom antibiotiká zabijú nie len baktérie spôsobujúce ochorenie, ale aj dobré baktérie, ktoré chránia sliznicu čreva. Pri užívaní antibiotík sa do povedomia dostáva ako nevyhnutnosť užívanie probiotík a prebiotík. Hnačky alebo gynekologické problémy po antibiotikách pozná väčšina pacientiek. Črevá tých šťastnejších, alebo skôr odolnejších, si poradia s náporom liekov zabíjajúcich baktérie.

Zdravá sliznica čreva je pokrytá vlastným mikro svetom. Žijú si tam prospešné baktérie a regulujú všetko zlé a ohrozujúce, čo sa v našom tele premnoží. Zdravá sliznica nás chráni. Ovplyvňuje jednak  obrany schopnosť organizmu a schopnosť vstrebať živiny zo stravy. Ak je mikrobióm ochudobnený o skupinu mikroorganizmov môže dochádzať k potravinovej intolerancii, pretože je bakteriálna ochrana čreva priepustná. Alebo sa môže stať, že črevo nedokáže reabsorbovať živiny. To môže viesť k symptómom nedostatku minerálov, vitamínov, animokyselín.

Nie len trávenie

Ak je prítomných príliš málo zdravých črevných baktérií, môžu sa množiť v čreve kvasinky. V tomto prípade hovoríme o kvasinkovej infekcii. Výsledkom je aj zvýšená produkcia plynu, čo môže viesť k silnej bolesti a nafukovaniu. Dlhodobo to poškodzuje pečeň.

Dobre fungujúci metabolizmus sa odráža aj na pokožke. Ak správne „prikrmujeme“ svoje mikroorganizmy v čreve, máme aj zdravú telesnú hmotnosť, znižujeme riziko srdcovo-cievnych problémov a neurologických problémov. Vedci stále znova potvrdzujú viacerými štúdiami súvislosti mikrobiómu s krvným tlakom, procesom starnutia a sklonom k úzkosti a depresii.

Rovnováha pre telo aj dušu

Nerovnováha medzi škodlivými a prospešnými baktériami v čreve sa môže prejaviť pocitom únavy, problémami s pokožkou, chorľavosťou, pocitom slabosti aj psychickými problémami.

Výskumný tím Laury Bolte z holandského Groningenu prezentoval svoju štúdiu, v ktorej porovnával vzorky stolice a dotazníky o jedle jednotlivých účastníkov. Do štúdie boli zapojení pacienti s Crohnovou chorobou, ulceróznou kolitídou, syndrómom dráždivého čreva a vzorka zo všeobecnej populácie. Holandskí vedci skúmali aká strava podporuje zápalové procesy v čreve.

Zistili súvislosť 61 potravín so 123 skupinami baktérií a 249 molekulárnymi dráhami. Našli 49 korelácií medzi vzorcami stravovania a mikrobiálnymi skupinami. Základné stravovacie schémy rozdelili do siedmych skupín:

  • rastlinná strava
  • rastlinné bielkoviny
  • živočíšne bielkoviny
  • fermentované nízkotučné mliečne produkty
  • stredomorská strava: rastlinné bielkoviny, pečivo, strukoviny, zelenina, ryby, orechy, víno
  • chlieb, strukoviny, ryby, orechy
  • mäso, zemiaky, omáčky, sladkosti, cukor, rýchle občerstvenie, nealkoholické nápoje

„Výsledky naznačujú, že strava sa pravdepodobne stane významnou a vážnou líniou liečby a zvládania chorôb čriev – moduláciou črevného mikrobiómu.“

Laura Bolte

Strava prospešná pre črevný ekosystém je charakteristická orechmi, ovocím, väčším príjmom zeleniny a strukovín než živočíšnych bielkovín. Mala by byť kombinovaná s miernou konzumáciou potravín pochádzajúcich zo zvierat ako sú ryby, chudé mäso, hydina, fermentované nízkotučné mliečne výrobky. Príjem červeného vína, strukovín, zeleniny, ovocia, obilnín, rýb a orechov spájajú výskumníci s vyššími hladinami protizápalových baktérií.

Mikrobióm s dobrými baktériami

Dobré baktérie tvoria v čreve mastné kyseliny s krátkym reťazcom. Tie majú pozitívny vplyv na metabolizmus, prevenciu kardio-vaskulárnych ochorení a cukrovky, sú hlavným zdrojom energie pre bunky hrubého čreva. Najvýznamnejším zdrojom mastných kyselín s krátkym reťazcom sú potraviny ako ovocie, zelenina a strukoviny. Bolo zistené, že ľudia so zápalovými ochoreniami čreva mali nízke hladiny mastných kyselín s krátkym reťazcom.

Hladiny prospešných baktérií znižujú potraviny ako červené mäso, fast food, rafinované cukry. Zároveň zvyšujú zápalové faktory. Červené mäso odporúča nahrádzať inými proteínmi viacero vedcov. Napríklad aj profesor výživy a epidemiológie Dr. Frank Hu z Harvardu alebo profesor biologických vied Valter Longo. Náhradou bielkovín pri obmedzovaní červeného mäsa môžu byť celé zrná obilnín, zelenina, hydina, ryby a orechy.

Čo sa dozvieme z mikrobiómu

Kombináciou vzorky moču a krvi na filtračných papierikoch je možné identifikovať slabiny látkovej premeny v tele a zistiť, či sa správne premieňajú absorbované látky. Analýzou Microbiom Sensor možno zistiť v akej miere by mala osoba prijímať mikroživiny, aminokyseliny a proteíny, a to podľa stavu bakteriálneho prostredia v čreve.