Riziko infarktu a problémov s cievami znižuje 7 návykov

Dlhodobá preventívna starostlivosť o srdce a cievy pomáha znižovať budúce riziko infarktu a celkovo kardio-vaskulárnych chorôb. Niekto má zdedené zvýšené riziko infarktu, vysokého krvného tlaku, problémov s cievami, a potom je obzvlášť dôležité znižovať riziko stravou a odporúčanými návykmi a spôsobom života.

Riziko infarktu a cievnych problémov znižujú 4 návyky a kontrola 3 hodnôt

Nový výskum Americkej asociácie srdca (AHA) poskytuje dôležité informácie o tom, ktoré preventívne kroky pomáhajú podporiť srdcovo cievny systém. Hlavným predmetom štúdie, uverejnenej v magazíne JAMA Network Open, je jednoduchých sedem faktorov, ktoré môžu pomôcť predpovedať a chrániť zdravie srdca.

Sedmička jednoduchých krokov pozostáva zo štyroch modifikovateľných správaní a strážení si troch hodnôt. Aby ste znížili svoje riziko infarktu a šance na rozvoj srdcových chorôb, mali by ste prestať fajčiť, udržiavať si zdravú telesnú hmotnosť, zdravo jesť a žiť aj fyzicky aktívne. Ak pri tom budete udržiavať pod kontrolou svoj krvný tlak, cholesterolkrvný cukor výrazne znížite riziko úmrtia na mozgovú príhodu alebo kardio-vaskulárne ochorenie.

Vedci vykonali aj niekoľko testov, pričom vždy odstránili jeden zo siedmich zdravotných faktorov. Urobili tak, aby zistili, či je jeden zdravotný faktor dôležitejší ako ostatné, ale nezistili žiadny významný rozdiel v predikcii rizika, keď odstránili jediné opatrenie.


„Pomáha to tiež potvrdiť, že týchto sedem metrík je platných a veľmi užitočných nástrojov na rozvoj stratégie prevencie kardio-vaskulárnych chorôb“,

hovorí Dr. Xiang Gao, ktorý je docentom výživových vied a riaditeľom Laboratória nutričnej epidemiológie na Pensylvánskej štátnej univerzite .

Zlé, stredné, ideálne

Keď fajčíte pravidelne, je to zlé. Keď ste za posledný rok fajčili občas, je to stredné. Ak („už“) nefajčíte, je to ideálne. „Iba približne 2% ľudí v Spojených štátoch a iných krajinách spĺňajú všetky ideálne požiadavky v týchto siedmich oblastiach,“ vysvetľuje Dr. Xiang Gao.

Takmer o 80% nižšia pravdepodobnosť srdcových chorôb

Doktor Gao a jeho tím preskúmali údaje od 74 701 čínskych dospelých, ktorí sa zúčastnili štúdie Kailuan. Účastníci štúdie vyplnili dotazníky o svojom celkovom zdraví a zúčastnili sa rôznych klinických testov trikrát v rokoch 2006 až 2010.

Vedci zhromaždili tieto informácie a analyzovali, ako súvisia s výskytom srdcovo-cievnych ochorení v nasledujúcich rokoch. Identifikovali vzorce správania/životného štýlu, ktoré účastníci štúdie nasledovali. Len približne 19% účastníkov bolo schopných dodržiavať pravidlá pre lepšie kardio-vaskulárne zdravie v priebehu 4 rokov.

„Zistili sme, že títo ľudia majú o 79% nižšiu šancu na rozvoj srdco-cievnych chorôb ako ľudia, ktorí si udržiavali nízke skóre kardio-vaskulárneho zdravia“

(pozn. nedodržiavali tak presne odporučenia životného štýlu).

Vedci zistili, že zlepšenie celkového kardio-vaskulárneho zdravia sa ukázalo pri dodržiavaní odporúčaných vzorcov životného štýlu aj u ľudí so zlým kardio-vaskulárnym zdravotným stavom na začiatku štúdie.

Aké je vaše riziko infarktu – potrebujete presne dodržiavať týchto 7 krokov?

Kto má zvýšené riziko infarktu alebo problémov s cievami geneticky, by pre udržanie zdravia mal viac dbať na prevenciu. A teda by mal týchto 7 krokov dodržiavať čo najdôslednejšie.  Ten, kto má gény chrániace telo pred srdcovo-cievnymi chorobami, môže občas zísť z cesty a zhrešiť. A teraz je otázne, či ste to práve vy?

Dozviete sa to zo vzorky svojich slín. Kardiovaskulárne riziká testujú tri analýzy: Thrombo Sensor (riziko trombózy), Hypertension Sensor (riziko vysokého krvného tlaku), Cardio-Vascular Sensor (riziko ischemickej choroby srdca, aterosklerózy, srdcového infarktu, náhlej srdcovej smrti).

Z DNA testov sa dozviete:

  • presné zhodnotenie jednotlivých  rizík,
  • presné hodnoty prospešné pre vaše zdravie (Omega 3, cholesterol, triglyceridy, minerály a vitamíny),
  • vhodnosť príslušných liekov – či vám účinkujú a či ich vaše telo dokáže odbúrať, aké dávkovanie je práve pre vás potrebné oproti tomu všeobecne odporúčanému.