Selén zmierňuje príznaky depresie

Selén v strave

Selén prispieva k antioxidačnej obrane. Podieľa na tvorbe hormónov štítnej žľazy. Hrá úlohu pri syntéze DNA, plodnosti, reprodukcii a vo funkcii svalov. Zlepšuje vytrvalosť a regeneráciu. Spomaľuje proces starnutia. Selén tiež pomáha predchádzať niektorým druhom rakoviny a znižuje výskyt vírusových infekcií, kardiovaskulárneho poškodenia, artritídy a zmenených imunologických funkcií.

Selén má viacero úloh v raste a fungovaní živých buniek a má mnoho kľúčových biologických funkcií v organizme. Selén je tiež kofaktorom enzýmu glutatiónperoxidázy a katalyzátorom redukcie peroxidov, ktoré môžu poškodiť bunky a tkanivá. Selenoproteíny pôsobia ako silné antioxidanty, ktoré pomáhajú chrániť pred škodlivými časticami v tele nazývanými voľné radikály. Voľné radikály sú nestabilné atómy produkované prirodzene v tele ako vedľajší produkt normálnych funkcií tela. Spôsobujú poškodenie bunkových membrán a DNA. Postupom času to môže viesť k zápalu, predčasnému starnutiu pokožky a množstvu chorôb súvisiacich s vekom.

Výhody selénu proti starnutiu

Biologické starnutie je komplexný proces, ktorý zahŕňa molekulárne poškodenie, metabolickú nerovnováhu, zmeny imunitného systému a zvýšenú náchylnosť k environmentálnym stresorom a chorobám. Selén môže bojovať proti starnutiu a predchádzať zdravotným problémom súvisiacim s vekom, ako sú nádory, kardiovaskulárne ochorenia a neuropsychiatrické poruchy. Niektorí vedci sa tiež domnievajú, že selén môže znížiť chronický zápal, ktorý úzko súvisí so starnutím.

Štúdia z roku 2020, publikovaná v Časopise Clinical Nutrition, zistila, že zvýšený príjem selénu v strave súvisí s dlhšími telomérmi. Každé zvýšenie selénu v strave o 20 mikrogramov bolo spojené s 0,42 % dlhšou dĺžkou telomér u účastníkov starších ako 45 rokov. Teloméry sú „ochranné čiapky“ umiestnené na koncoch našich chromozómov, ktoré ovplyvňujú, ako rýchlo bunky starnú. Niektorí odborníci považujú dĺžku telomér za informatívny biomarker starnutia.

Výskumníci tiež veria, že vyššie hladiny selénu sú spojené s dlhovekosťou. Úmrtnosť starších ľudí s nízkou hladinou selénu zo všetkých príčin je výrazne vyššia ako u starších osôb s vysokou hladinou selénu. Napríklad sa zdá, že storoční ľudia majú často vyššie systémové hladiny selénu a železa, a zároveň nižšie hladiny medi, ako iní starší ľudia.

Selén je stopový minerál

Selén je biologicky aktívny v nízkych koncentráciách pre normálny rast a vývoj, v stredných koncentráciách pre homeostatickú funkciu. Pri vysokých koncentráciách však môže vyvolať toxicitu.

Selén je stopový minerál, čo znamená, že telo ho potrebuje len vo veľmi malom množstve. Prirodzene sa vyskytuje v mnohých potravinách a je dostupný aj ako doplnok stravy.

Väčšina selénu z našej stravy sa ukladá vo svalovom tkanive, hoci štítna žľaza je orgán s najvyššou koncentráciou.

Selén (Se) bol prvýkrát objavený Jönsom Jakobom Berzeliusom v roku 1817. Spočiatku bol považovaný za toxický prvok, ale v roku 1957 Klaus Schwarz zistil, že je to prospešná a nevyhnutná stopová živina. Od objavenia súvislosti medzi konzumáciou selénu a odolnosťou voči chorobám u pasúcich sa zvierat a ľudí prešiel selén mimoriadnym obratom. Keďže bol taký dlhý čas považovaný za toxický, existuje značná kontroverzia o škodlivosti a výhodách jeho konzumácie. Je zaujímavé, že selén má podobné fyzikálno-chemické vlastnosti ako síra (S). Oba prvky majú podobnú silu väzby, ionizačný a redoxný potenciál. Okrem toho sa selén môže spájať s rôznymi prvkami (vodík, bróm, chlór, fluór a fosfor) a poskytuje produkty, ktoré sú analogické so zodpovedajúcimi zlúčeninami obsahujúcimi síru z hľadiska fyzikálnych aj chemických vlastností.

Vždy nestačí len organická forma

V mnohých rastlinách obohatených selénom je väčšina selénu vo svojej hlavnej organickej forme. Táto forma je pre človeka dostupnejšia a účinnejšia ako anorganické formy. Preto sa javí konzumácia rastlín obohatených selénom ako prospešná. Organický selén je biologicky dostupnejší ako anorganický selén a tiež sa zadržiava v tkanivách viac. Zložky ako sú ťažké kovy, vláknina, lipidy, síra a oxalát, môžu mať antagonistické účinky na biologickú dostupnosť selénu v potrave.

Keďže je selén stopovým prvkom, stačí ho prijímať naozaj v malom množstve. Výnimkou je obdobie tehotenstva a dojčenia u žien so zvýšeným rizikom depresie. Vysoký príjem selénu bol významne spojený s nízkym rizikom popôrodnej depresie. V dôsledku placentárneho prenosu selénu na plod sú hladiny selénu v sére matky počas tehotenstva znížené, najmä v 3. trimestri. Okrem toho sa selén vylučuje do materského mlieka ako súčasť selenoproteínov. Tieto procesy zvyšujú dennú potrebu selénu u tehotných a dojčiacich žien, čo môže viesť k nedostatku selénu. Väčšina dospelých potrebuje 55 mikrogramov (µg) selénu denne. Tehotné ženy by však mali konzumovať 60 µg. Počas laktácie je potrebné selén ďalej zvýšiť na 70 µg.

Selén obsiahnutý v strave

Keďže ľudské telo si selén nevytvára samo, je nevyhnutné prijímať optimálne množstvo zo stravy, aby prospelo celkovému zdraviu. Našťastie sa selén nachádza v širokej škále potravín, ktoré možno ľahko začleniť do stravy človeka.

Strukoviny, najmä šošovica, obsahujú vysokú koncentráciu selénu, avšak najbohatší obsah selénu majú orechy bohaté na bielkoviny ako sú pistácie, vlašské orechy a para orechy. Aj morské plody a mäso z orgánov (najmä pečeň a obličky) patria medzi najvyššie potravinové zdroje selénu.

Medzi ďalšie dobré zdroje selénu patria:

  • tuniak žltoplutvý,
  • halibut,
  • sardinky,
  • hovädzie mäso,
  • šunka,
  • krevety,
  • tvaroh,
  • hnedá ryža,
  • varené vajcia,
  • celozrnný chlieb,
  • fazuľa/šošovica.

Hladiny selénu v potravinách závisia od toho, koľko selénu bolo v pôde, kde boli potraviny vypestované. Napríklad chlieb na Novom Zélande sa vyrába z austrálskej pšenice, ktorá obsahuje dobré množstvo selénu, pretože hoci sa pšenica môže pestovať na Novom Zélande, chýba jej selén – je ho nedostatok v pôde, v ktorej sa pestuje pšenica.

Rastliny, ktoré akumulujú v sebe výnimočne veľa selénu sú kozinec, púštne slizniaky, kapusta sitinová, komonica lekárska, loboda, cibuľa, cesnak, niektoré huby.

Dôraz na pôdu a rastliny

Schopnosť niektorých plodín akumulovať selén je kľúčová pre výživu a zdravie človeka. Rastliny sú prvým článkom v potravinovom reťazci, ktorý končí u ľudí. Zvýšenie množstva selénu v rastlinných produktoch, vrátane listovej a ovocnej zeleniny a ovocných plodín, bez prekročenia prahu toxicity, je teda dobrým spôsobom, ako zvýšiť príjem selénu s pozitívnymi účinkami na dlhodobé zdravie.

Pridávanie živín, ako sú minerály a vitamíny, na zvýšenie nutričnej kvality spracovaných potravín sa nazýva fortifikácia. Praktizuje sa na obnovenie živín v potrave alebo v oblastiach s podvýživou na nápravu nedostatku jednej alebo viacerých živín. Zvýšenie koncentrácie mikroživín v rastlinách s cieľom zlepšiť nutričnú kvalitu rastlinnej potravy počas rastu rastlín a nie počas spracovania plodín je známe ako biofortifikácia.

Medzi hlavné stratégie na zvýšenie hladín minerálov a ich biologickej dostupnosti v jedlej časti základných plodín patrí agronomický zásah a šľachtenie rastlín.

Agronomická biofortifikácia sa uskutočňuje aplikáciou minerálnych prvkov (ako sú I, Zn a Se) s dobrou pohyblivosťou v pôde a v rastlinách. Táto stratégia sa uplatňovala najmä v severnej a strednej Európe a na národnej úrovni bola prijatá vo Fínsku v roku 1984, kde bol selén pridaný do všetkých poľnohospodárskych hnojív z dôvodu veľmi nízkej spotreby selénu Fínmi. Program bol úspešný pri zvyšovaní koncentrácie selénu v potravinách a príjmu selénu u ľudí. Programy biofortifikácie selénu v podmienkach Stredomoria môžu zahŕňať strukoviny, ktoré predstavujú hlavný zdroj potravinových bielkovín pre veľkú časť svetovej populácie a môžu akumulovať vyššie množstvo selénu v zrne v porovnaní s obilninami. V hrachu viedla aplikácia malého množstva selenanu sodného k veľkému zvýšeniu koncentrácie selénu v zrne.

Existujú štyri hlavné spôsoby obohatenia rastlín selénom:

  1. pridanie selénu do pôdy;
  2. namáčanie semien v roztoku selénu pred zasiatím;
  3. postrek na listy alebo plody;
  4. hydroponická kultivácia so živným roztokom obsahujúcim selén.

Selén pomáha ľuďom aj s kvalitou úrody

Antioxidačný účinok selénu bol zistený v zelenine a ovocných plodinách obohatených selénom v dôsledku zlepšeného antioxidačného stavu a zníženej biosyntézy etylénu, čo je hormón s primárnou úlohou pri starnutí rastlín a dozrievaní ovocia. To zvýrazňuje možný pozitívny účinok selénu pri zachovaní dlhšej skladovateľnosti a dlhodobejšej kvality.

Selén môže ovplyvniť kvalitu zeleniny a ovocia. Ošetrenie selénom malo pozitívny vplyv na brokolicu, šalát, čakanku, zelený čaj. V zelenom čaji selén zvýšil výnos rastlín, celkový obsah aminokyselín a vitamínu C. Pri broskyniach a hruškách postrekovanie koruny selénom spomalilo mäknutie plodov, a tým zvýšilo trvanlivosť. Aplikácia selénu môže byť účinná pri kontrole pozberovej choroby sivej plesne.

Selén priaznivo ovplyvňuje aj  klíčenie semien a rast rastlín. Chráni rastliny pred ultrafialovým žiarením, pred ťažkými kovmi a arzénom. Pôsobí proti oxidačnému stresu. Zvýšená antioxidácia spojená so zvýšením aktivity glutatiónperoxidázy môže oddialiť starnutie rastlín a znížiť straty po zbere.

Zdravotné benefity selénu

Selén u niektorých ľudí spomaľuje starnutie, urýchľuje regeneráciu, podporuje mentálne zdravie a rozumové schopnosti. Ako však ukazuje veľké množstvo výskumov, je veľmi ťažké zaškatuľkovať účinok zvýšeného príjmu selénu ako prospešný pre všetkých. 

Ochorenie srdca

Ľudia s nižšími hladinami selénu sú vystavení vyššiemu riziku ischemickej choroby srdca. Na druhej strane neboli preukázané žiadne štatisticky významné účinky selénu na fatálne aj nefatálne kardiovaskulárne príhody.

Ochorenie štítnej žľazy

Selén hrá kľúčovú úlohu vo funkcii štítnej žľazy. Niektoré štúdie naznačujú, že optimálne hladiny selénu môžu chrániť pred ochorením štítnej žľazy a zachovať celkové zdravie.

Kognitívny pokles

Pretože hladiny selénu v sére s vekom klesajú, marginálne alebo nedostatočné koncentrácie selénu môžu byť spojené s poklesom funkcie mozgu súvisiacim s vekom. Odborníci sa domnievajú, že to môže byť spôsobené antioxidačnými vlastnosťami selénu.

Rakovina

Selén môže hrať úlohu v prevencii rakoviny vďaka svojej schopnosti chrániť bunky pred poškodením DNA a mutáciami. Dôkazy o tom však zostávajú nedostatočné. Neexistuje žiadny solídny výskum, ktorý by naznačoval, že selén zo stravy alebo doplnkov vyslovene zabraňuje rakovine u ľudí. Niektoré štúdie naznačujú, že suplementácia selénom môže zvýšiť riziko nemelanómovej rakoviny kože.

Depresia

Depresia je identifikovaná ako invalidizujúca duševná choroba, ktorá môže výrazne zhoršiť kvalitu života. Podľa správy Svetovej zdravotníckej organizácie z roku 2018 trpí depresiou na celom svete viac ako 264 miliónov ľudí. Miera depresie sa od roku 1990 do roku 2017 dramaticky zvýšila o 50 %. Pacienti s depresiou môžu počas života pociťovať únavu, poruchy spánku, stratu pamäti a koncentrácie, zlú chuť do jedla, stratu pracovnej motivácie a nízke sebavedomie. Neliečená depresia môže viesť k vážnym sociálnym problémom a dokonca k samovražde.

Zdá sa, že výživa hrá rozhodujúcu úlohu v duševnom zdraví. Niekoľko štúdií napríklad potvrdilo priaznivé účinky horčíka, vitamínu D, vitamínov B a omega-3 mastných kyselín. Nedávne dôkazy navyše odhalili výhody používania stopových prvkov pri prevencii a liečbe depresie. Zo stopových prvkov môže mať selén veľký význam pri zvládaní depresie pre svoje antioxidačné, protizápalové, imunomodulačné a neuroprotektívne vlastnosti. Okrem depresie môže byť nedostatok selénu spojený s mnohými ďalšími ochoreniami, ako je diabetes mellitus 2. typu, kardiovaskulárne ochorenia, ochorenia obličiek, neplodnosť a kognitívny pokles.

Úlohu selénu pri depresii skúmajú výskumníci opakovane. Skupina autorov sa zamerala na analýzu viacerých štúdií. Zistenia ukazujú, že vysoký príjem selénu môže mať ochrannú úlohu proti popôrodnej depresii a že suplementácia selénom môže byť účinná pri znižovaní symptómov depresie.

Koľko selénu je už priveľa?

Nedostatočný príjem selénu súvisí so širokou škálou ľudských chorôb, ako sú srdcové choroby, cystická fibróza, kognitívny pokles, Alzheimerova choroba, rakovina, poškodenie imunitnej funkcie, poruchy súvisiace s oxidačným stresom, znížená plodnosť a hypotyreóza. Závažný deficit selénu spôsobený príjmom selénu nižším ako 10 µg za deň môže súvisieť s kardiomyopatiou nazývanou Keshanova choroba a s endemickou degeneratívnou osteoartritídou známou ako Kashin-Beckova choroba.

Na druhej strane, krátkodobé požitie vysokých hladín selénu môže spôsobiť nevoľnosť, vracanie a hnačku. Ak je nadmerná konzumácia chronická, môže viesť k špecifickému ochoreniu nazývanému selenóza a tiež k poškodeniu kardiovaskulárneho, gastrointestinálneho, neurologického a hematopoetického systému. Selenóza bola pozorovaná u populácií vystavených vysokým hladinám selénu v potrave a je spojená s konzumáciou plodín s vysokým obsahom selénu pestovaných na selénových pôdach. Príznaky selenózy zahŕňajú vypadávanie vlasov, lámavosť vlasov a nechtov, zhrubnuté a vrstvené nechty, gastrointestinálne poruchy, únava, podráždenosť a cesnakový zápach z dychu a pokožky, kovová chuť v ústach. Klinická selenóza je následkom príjmu selénu vyššieho ako 1262 µg za deň.

Sérová koncentrácia selénu môže byť ovplyvnená pohlavím a vekom. Vzťah medzi hladinou selénu v sére a pohlavím nie je jasný. Je možné, že niektoré faktory vrátane rozdielov v sexuálnych hormónoch, fajčení a stravovacích návykoch zohrávajú úlohu vo vzťahu medzi pohlavím a hladinou selénu v sére. Napríklad zmena stavu estrogénu počas starnutia môže ovplyvniť sérový selén u žien. Hromadenie zápalových faktorov, zmena fyziologických podmienok, neadekvátny príjem zdrojov bohatých na selén a neefektívna absorpcia selénu z potravy sa podieľajú na vzťahu medzi zníženou hladinou selénu v sére a starnutím.