Vitamín B2 – nenápadný motor metabolizmu

Vitamín B2

Vitamín B2, známy tiež ako riboflavín, pomáha rozkladať bielkoviny, tuky a sacharidy v tele. Hrá dôležitú úlohu pri udržiavaní zásob energie organizmu. Je jedným z ôsmich vitamínov B-komplexu. Riboflavín je prirodzene prítomný v niektorých potravinách, pridáva sa do niektorých potravinárskych výrobkov a je dostupný ako doplnok stravy.

Vitamín B2 je vo vode rozpustný vitamín, ktorý sa z tela denne vyplavuje, preto ho treba každý deň dopĺňať. Riboflavín sa nachádza vo vajciach, orechoch, mliečnych výrobkoch, mäse, brokolici, pivovarských kvasniciach, ružičkovom keli, pšeničných klíčkoch, divokej ryži, hubách, sójových bôboch, zelenej listovej zelenine a celozrnných obilninách.

Ako účinkuje vitamín B2

Riboflavín je vitamín, ktorý je potrebný pre rast a celkové dobré zdravie. Podporuje zdravie kože a slizníc, výstelky tráviaceho traktu, krvných buniek a ďalších životne dôležitých orgánov. Vitamín B2 je tiež podstatný pre zdravie očí. Riboflavín môže znížiť riziko vzniku šedého zákalu.

Vitamín B2 je nevyhnutný pre:

  • udržiavanie slizníc v tráviacom systéme,
  • udržiavanie zdravej pečene,
  • premenu tryptofánu na niacín,
  • udržiavanie zdravých očí, nervov, svalov a pokožky,
  • absorbciu a aktiváciu železa, kyseliny listovej a vitamínov B1, B3 a B6,
  • produkciu hormónov nadobličkami,
  • prevenciu rozvoja katarakty (šedého zákalu),
  • správny vývoj plodu v tehotenstve.

Príjem vitamínu B2

Viac riboflavínu sa produkuje po požití potravín na rastlinnej báze, než z mäsitej stravy. Viac ako 90 % riboflavínu v strave je vo forme flavínmononukleotidu (FMN) a flavínadeníndinukleotidu (FAD), zvyšných 10 % tvorí voľná forma a glykozidy alebo estery. Vo väčšine potravín je B2 vo forme FAD, hoci hlavnou formou vo vajciach a mlieku je voľný riboflavín. Väčšina riboflavínu sa vstrebáva v proximálnom tenkom čreve. Telo absorbuje malé množstvo riboflavínu a ukladá ho v pečeni, srdci a v obličkách. Keď sa skonzumujú nadmerné množstvá vitamínu B2 vylúčia sa z tela močom. Asi 95 % riboflavínu vo forme FAD alebo FMN z potravy je biologicky dostupných (vstrebateľných) až do maximálneho množstva asi 27 mg. Baktérie v hrubom čreve produkujú voľný riboflavín, ktorý môže hrubé črevo absorbovať v množstvách závisiacich od stravy.

Keď vitamín B2 chýba

Množstvo riboflavínu v organizme sa u zdravých ľudí bežne nemeria. Nedostatok riboflavínu je vo vyspelých krajinách zriedkavý, pretože ide o vitamín, ktorý sa nachádza v mnohých bežných potravinách. Niektorí ľudia sú náchylnejší na nedostatok B2 ako iní. Nedostatok je bežnejší u ľudí s extrémnymi diétami, ktorí majú podváhu alebo u ľudí s tráviacimi problémami, ako je celiakia. Tínedžeri, alkoholici a starší ľudia sú tiež náchylnejší na nedostatok vitamínu B2 v dôsledku zlej stravy. Nedostatok môže spôsobiť anémiu, bolesť hrdla, úst alebo pier, zápal kože a opuch mäkkých tkanív v ústach. Tieto príznaky sa môžu prejaviť už po niekoľkých dňoch nedostatku. Okrem nedostatočného príjmu môžu príčiny nedostatku riboflavínu zahŕňať endokrinné abnormality (problémy so štítnou žľazou) a niektoré ochorenia.

Príznaky a symptómy nedostatku riboflavínu

Ariboflavinóza (nedostatok vitamínu B2) sa prejavuje aj príznakmi ako sú kožné poruchy, hyperémiu (nadbytok krvi), opuchnuté a popraskané pery, vypadávanie vlasov, reprodukčné problémy, svrbenie a začervenanie očí, únava očí, rozšírenie zreníc, zmeny rohovky, fotofóbiu a degeneráciu pečene a nervového systému, vaginálne svrbenie, mastnú pokožka, ekzémy na tvári a genitáliách a plešatosť. Nedostatok funkčného vitamínu B2 ovplyvňuje aj prítomnosť vitamínu B12 v organizme a táto súvislosť sa ukazuje pri diagnózach ako chronický únavový syndróm, autizmus a demencia. Experimentálne štúdie ukázali, že niektoré formy rakoviny môžu súvisieť s nedostatkom vitamínu B2. Ľudia s nedostatkom riboflavínu majú zvyčajne i nedostatok iných živín, takže niektoré z týchto príznakov a symptómov môžu odrážať aj iné nedostatky. Závažný nedostatok riboflavínu môže narušiť metabolizmus živín, najmä iných vitamínov B.

Používanie trankvilizérov (liekov odstraňujúci strach a chorobnú úzkosť), hypotyreóza a intoxikácia boritanmi sú tiež spojené s nedostatkom riboflavínu. Spomalenie rastu dieťaťa, slabá produkcia mlieka pri dojčení môžu byť tiež dôsledkom nedostatku riboflavínu. Ľudia s podváhou, ktorí majú pocity napätia a depresie, môžu potrebovať viac riboflavínu. Výsledky niektorých štúdií ukazujú, že nedostatok vitamínu B12, C a riboflavínu môže spôsobovať depresiu. Tremor (tras končatín alebo iných častí tela), asténia (telesná slabosť, malátnosť), závraty, vodnateľnosť a ťažkosti s močením sú všetky príznaky nedostatku vitamínu B2. Nedostatok riboflavínu sa často vyskytuje popri nedostatku železa.

Skoršie zmeny spojené s nedostatkom riboflavínu sa dajú ľahko zvrátiť. Ak je nedostatok riboflavínu závažný a dlhotrvajúci, môže sa vyvinúť anémia a katarakta (šedý zákal). Suplementy riboflavínu však zriedkavo zvrátia následné anatomické zmeny, ako je šedý zákal.

Skupiny ohrozené nedostatkom riboflavínu

Nasledujúce skupiny patria medzi tie, u ktorých je najpravdepodobnejší nedostatok riboflavínu:

Vegetariánski športovci

Cvičenie produkuje stres v metabolických dráhach, ktoré využívajú riboflavín. Ak je nedostatok riboflavínu závažný a dlhotrvajúci, môže sa vyvinúť anémia a katarakta. Športovci sú vystavení riziku nedostatku riboflavínu, pretože ho majú zvýšenú spotrebu. Ak sú navyše vegetariánmi a vylučujú všetky živočíšne produkty zo stravy, vrátane mlieka, jogurtov, syrov a vajec, ktoré bývajú dobrým zdrojom riboflavínu, sú významne ohrození deficitom vitamínu B2.

Tehotné a dojčiace ženy a ich bábätká

Tehotné alebo dojčiace ženy, ktoré zriedkavo konzumujú mäso alebo mliečne výrobky (napríklad ženy žijúce v rozvojových krajinách a niektoré vegetariánky), sú vystavené riziku nedostatku riboflavínu. To môže mať nepriaznivé účinky na zdravie matiek aj ich dojčiat. Nedostatok riboflavínu počas tehotenstva môže, napríklad, zvýšiť riziko preeklampsie. Príjem riboflavínu počas tehotenstva má pozitívnu súvislosť s pôrodnou hmotnosťou bábätiek. Dojčatá matiek s nedostatkom riboflavínu alebo s nízkym príjmom potravy počas tehotenstva majú vyššie riziko určitých vrodených chýb. U dobre živených žien sa koncentrácie riboflavínu v materskom mlieku pohybujú od 180 do 800 mcg/l, pričom v rozvojových krajinách sa naopak hladiny riboflavínu v materskom mlieku pohybujú od 160 do 220 mcg/l.

Vegáni a/alebo ľudia, ktorí konzumujú málo mlieka

U ľudí, ktorí jedia mäso a mliečne výrobky, tieto potraviny prispievajú podstatným podielom k obsahu riboflavínu v organizme. Z tohto dôvodu majú ľudia, ktorí žijú v rozvojových krajinách a majú obmedzený príjem mäsa a mliečnych výrobkov, zvýšené riziko nedostatku riboflavínu. Vegáni a tí, ktorí konzumujú málo mlieka vo vyspelých krajinách, sú tiež ohrození nedostatkom riboflavínu.

Ľudia s poruchou transportéra riboflavínu

Nefungujúci transportér riboflavínu (predtým známy ako Brown-Vialetto-Van Laere alebo Fazio-Londeov syndróm) je zriedkavé neurologické ochorenie. Môže sa začať medzi batoľacím vekom a mladou dospelosťou. Je spojené so stratou sluchu, bulbárnou obrnou, dýchacími ťažkosťami a ďalšími príznakmi. Ochorenie je spôsobené mutáciami v génoch SLC52A3 alebo SLC52A2, ktoré kódujú transportéry riboflavínu. U ľudí s touto poruchou sa rozvinie nedostatok riboflavínu. Hoci neexistuje žiadny liek na chýbajúci transportér riboflavínu, suplementácia vysokými dávkami riboflavínu môže byť zachraňujúcou liečbou, najmä ak sa s ňou začne skoro po nástupe symptómov.

Nadmerný príjem riboflavínu

Príjem riboflavínu z potravy nemá žiadnu pozorovateľnú toxicitu. Rozpustnosť riboflavínu a schopnosť absorbovať sa v gastrointestinálnom trakte sú obmedzené, a preto sa nadbytok jednoducho vylúči z organizmu. Neboli zistené nepriaznivé účinky vysokého príjmu riboflavínu z potravín alebo jeho suplementov pri užívaní dávky 400 mg denne počas najmenej 3 mesiacov. Objaviť sa môže len výraznejšie žlté/oranžové sfarbenie moču, prípadne, hnačka. Opatrnosť pri konzumácii nadmerného množstva riboflavínu je však určite namieste.

Doplnky s vitamínom B2

Normálna odporúčaná denná dávka riboflavínu závisí od veku, pohlavia a reprodukčného stavu osoby – 1,3 miligramu denne pre mužov a 1,1 mg pre ženy. Vyššia dávka 3 mg denne môže pomôcť predchádzať šedému zákalu. Vyššie dávky až do 400 mg možno použiť na liečbu migrénových bolestí hlavy. Šálka ​​nasekaného kelu má 0,1 mg, zatiaľ čo vajce uvarené natvrdo má 0,3 mg a pohár plnotučného mlieka má 0,4 mg, šálka (135 g) celých mandlí obsahuje 1,4 mg riboflavínu. Ako doplnok je riboflavín zvyčajne súčasťou multivitamínov a vitamínov B-komplexu. Je dostupný aj samostatne v dávkach 25 mg, 50 mg a 100 mg. Relatívne netoxický riboflavín sa vo vysokých dávkach považuje za bezpečný, pretože prebytok sa vylúči močovým traktom.

Vitamín B2 pomáha pri chorobách

Zvýšené dávky riboflavínu sú potrebné pri hypertyreóze, horúčkach, hojení rán, malabsorpcii. Riboflavín priniesol úľavu aj deťom trpiacim ekzémom. Alkoholici profitujú tiež z užívania riboflavínu. Riboflavín hrá ochrannú úlohu v ochrane pred rakovinou a anémiou. Chráni tých, ktorí sa intenzívne venujú športu pred poškodením voľnými radikálmi a zlepšuje výkonnosť športovcov. Vitamín B12, C, kyselina listová a riboflavín obsiahnuté v potravinách môžu zlepšiť funkciu mozgu.

Riboflavín v kombinácii s UVA žiarením 

Vitamín B2 preukázal pozoruhodné antiparazitárne účinky, ako aj sľubné antibakteriálne, protiplesňové a antivírusové aktivity. Okrem zachovania ľudského zdravia, rôzne zdroje uvádzajú, že riboflavín môže inhibovať alebo inaktivovať rast rôznych patogénov vrátane baktérií, vírusov, húb a parazitov, čo zdôrazňuje možnú úlohu riboflavínu ako antimikrobiálneho činidla.

Niekoľko štúdií preukázalo terapeutickú účinnosť fotoaktivovaného riboflavínu proti nozokomiálnym infekciám a bakteriálnym infekciám odolným voči viacerým liečivám, ako aj mikrobiálnym biofilmovým infekciám, čo odhalilo potenciálnu úlohu riboflavínu ako sľubného antimikrobiálneho kandidáta, ktorý by mohol slúžiť ako jedna z alternatív v boji proti globálnej kríze antimikrobiálnej rezistencie pozorovanej u rôznych patogénnych mikróbov. Riboflavín by sa mohol podieľať aj na modulácii imunitných reakcií hostiteľa, čo môže zvýšiť odstraňovanie patogénov z hostiteľských buniek a zvýšiť obranu hostiteľa proti mikrobiálnym infekciám.

Slnčené UVA žiarenie v kombinácii s riboflavínom dokážu inaktivovať niekoľko vírusov vrátane vírusu vezikulárnej stomatitídy, vírusu herpes simplex a vírusu detskej obrny v krvných doštičkách s malým vplyvom na kvalitu krvných doštičiek, Liečba UVA s riboflavínom mala mierny účinok na zníženie titrov vírusov dengue (DENV 1-4). Nedávno bol SARS-CoV-2 účinne inaktivovaný v produktoch plazmy, aj krvných doštičiek pod hranicu detekcie v tkanivovej kultúre po liečbe UVA s riboflavínom.

Predpokladá sa, že veľké množstvo riboflavínu produkovaného mikróbmi je zodpovedné za zmiernenie vedľajších účinkov chemoterapie.

Vitamín B2 pri liečbe migrény

Termín „migréna“ označuje stav s opakujúcimi sa záchvatmi alebo epizódami, ktoré sa vyznačujú bolesťami hlavy, nevoľnosťou, vracaním, citlivosťou na svetlo. Niektorí ľudia s migrénou môžu tiež pociťovať auru spolu s bolesťami hlavy. Aura sa vzťahuje na poruchy zraku, ako je videnie zábleskov svetla, alebo zmyslové javy, ako je mravčenie a necitlivosť. Bolesť pri migréne je často pulzujúca a stredná až silná. Môže sa vyskytnúť iba na jednej alebo oboch stranách hlavy. Migréna má zrejme genetický základ. Niektoré epizódy migrény sa môžu vyskytnúť bez akéhokoľvek špecifického spúšťača, zatiaľ čo iné môžu byť spôsobené dehydratáciou, stresom alebo stravovacími faktormi. Migrénové bolesti hlavy trvajú 4 až 72 hodín v závislosti od toho, či sú úspešne liečené.

V tele sa vitamín B2 (riboflavín) podieľa na mnohých metabolických procesoch. Môže hrať úlohu v dráhach spojených s rozvojom migrény. Napríklad sa predpokladá, že epizódy migrény súvisia s oxidačným stresom a zápalom mozgu. Oxidačný stres je stav nerovnováhy medzi voľnými radikálmi a antioxidantmi v tele, ktorý môže viesť k zápalovým reakciám. Analýza deviatich štúdií ukázala, že užívanie 400 mg vitamínu B2 denne počas 3 mesiacov výrazne znížilo bolesť spojenú so záchvatmi migrény, ako aj trvanie a frekvenciu epizód. Ako je známe, migrénu tiež môže zmierňovať užívanie magnézia, vitamínu D, koenzýmQ10 a melatonínu.

Riboflavín pomáha ženám v prechode

V Kórei robili prieskup u žien pred menozpauzou a po menopauze, aby našli odpovede na metabolický syndróm. Typickým príznakom metabolického syndrómu je nadbytok tukového tkaniva v oblasti pásu a na hrudníku. Dôsledkom je priberanie na hmotnosti, zvýšennie krvného tlaku, zvýšenie hladiny cholesterolu a trigliceridov, zvýšenie hladiny glykémie a výskyt bielkoviny v moči. Následkom môžu byť srdcovo-cievne ochorenia, rozvoj cukrovky 2. typu, či zmeny v obličkách. Riziko metabolického sydrómu zvyšujú ťažké kovy organizme, ako olovo a kadmium. „Až doteraz len málo štúdií preukázalo účinok vitamínu B2 na metabolický syndróm,“ povedali Nguyen a Kim z Kórejského národného prieskumu zdravia a výživy. Ich výsledky naznačujú, že zvýšený príjem vitamínu B2 znižuje riziko metabolického syndrómu počas menopauzy. Potvrdzujú to predchádzajúce štúdie in vitro, ktoré zistili, že nedostatok vitamínu B2 môže zvýšiť prozápalové aktivity adipocytov a inzulínovú rezistenciu a podporiť rozvoj metabolického syndrómu.

Vitamín B2 znižuje hladinu homocysetínu v krvi

Vitamíny B2 a B6 môžu ovplyvňovať aktivitu enzýmu MTHFR (metylén terahydrofolátová reduktáza), ktorý sa podieľa na mnohých metabolickým procesoch v tele. Je zodpovedný aj za rozklad homocysteínu. Génový polymorfizmus rs180113 vedie k zníženej enzymatickej aktivite MTHFR, a tým k zvýšeným hladinám homocystínu v krvi. Homocysteín je aminokyselina, ktorá sa prirodzene tvorí v tele. Ak nie je dostatočne odbúravaná, pôsobí ako jed a podporuje rozvoj srdcovo – cievnych ochorení. Toxicita homocysteínu, ktorý sa nerozkladá, ale hromadí sa v krvnom obehu, sa podieľa na urýchľovaní fyzického a psychického starnutia, na oslabovaní imunity, na narušení krvotvorby, na rozvoji obezity, vredových ochorení žalúdka, dvanástnika a na zápalových ochoreniach čriev, ekzémoch, migréne, na rozvoji osteoporózy, roztrúsenej sklerózy, porúch myslenia, vnímania, depresií, Parkinsonovej i Alzheimerovej choroby. Zvýšená hladina homocysteínu u tehotnej ženy môže mať dopad na embryonálny vývoj nervovej sústavy plodu.

Nové výskumy vitamínu B2 pri liečbe rakoviny

Kolorektálny karcinóm je celosvetovo druhou najčastejšou príčinou úmrtí na rakovinu, hoci 40 % prípadov by sa dalo predísť. Výskum rakoviny zvýšil záujem o faktory životného štýlu. Výsledky naznačujú, že optimálny príjem vitamínu B2 a B6 by mohol byť dôležitým stravovacím faktorom v prevencii rakoviny hrubého čreva a konečníka. Navyše, príjem vitamínu B2 už bol hlásený ako ochranný faktor aj pri rakovine prsníka a krčka maternice, čo poukazuje na jeho potenciálnu ochrannú úlohu. Vitamíny B2 a B6 môžu byť účinnou zložkou stravy počas/po liečbe rakoviny. Budúce štúdie, vrátane klinických skúšok, sú potrebné na objasnenie vzťahu medzi príjmom riboflavínu a rôznymi typmi rakoviny a na určenie, či doplnky riboflavínu môžu znížiť riziko rakoviny.

Adekvátny príjem vitamínu B2 a B6, a pravdepodobne aj B12 (nedostatočne potvrdené), by mohol kompenzovať dôsledok zníženej enzýmovej aktivity MTHFR pri rozvoji rakoviny hrubého čreva. Účinnosť takejto liečby môže predpovedať genetický test začlenení do preventívnych vyšetrení.

Nevyžeňte si riboflavín z jedla!

Riboflavín je žltý a prirodzene fluoreskujúci, keď je vystavený ultrafialovému svetlu. Navyše ultrafialové a viditeľné svetlo môže rýchlo inaktivovať riboflavín a jeho deriváty. Pre túto citlivosť môže zdĺhavá svetelná terapia pri liečbe žltačky u novorodencov alebo pri liečbe kožných porúch viesť k nedostatku riboflavínu. Riziko straty riboflavínu vystavením svetlu je dôvodom, prečo sa mlieko už dnes zvyčajne neskladuje v priehľadných sklenených nádobách.

Vitamín B2 degraduje aj pri nevhodnej tepelnej úprave – keďže je riboflavín rozpustný vo vode, pri varení stráca jedlo približne dvakrát viac riboflavínu, ako keď sa pripravuje iným spôsobom (naparovaním, pečením).